Marketing Event & Aktivering af lokalmiljø. “Food Truck Corner” (behind the scenes)

Marketing Event & Aktivering af lokalmiljø. “Food Truck Corner” (behind the scenes)

6082891958714368
Hver fredag på hjørnet af Stefansgade og Søllerødgade, kan alle være med i en jazzede udendørscafe og et sprudlende netværk hvor det sociale, lokale og entreprenante går hånd i hånd.

Food Truck Corner (FTC) er en Marketing Event og netværksplatform der hver uge når ud til omkring 15.000 på Facebook. Hver fredag tiltrækker FTC ca. 300-400 mennesker der hygger, netværker, smager på varerne i form af god øl, vin og mad. Det hele sker lige til fredags-fyraftenstid i tidsrummet 15-18.00. Food Truck Corner er kommet til verden i samarbejde med “Kontoret på Stefansgade” og iværksat af Martin Stahl. Visuel identitet udarbejdet af Henrik Stage.

Opskriften er:

  • Jazz musikere
  • Et solbeskinnet hjørne
  • Et par foodtrucks
  • IPA’er på flaske & øko fadøl
  • Borde, bænke og parasoller

Hvilket giver

  • Øko fadøl og Street Food for en hund
  • Fredagsbar med live jazz

 

Marketing & kommunikation

Kommunikationen og markedsføringen foregår via flyvers (500 printede flyvers ophængt på opgangsdøre o.l.) som hænges op i området og igennem Facebook. Ud fra den ide at vi skal ramme folk dér hvor de færdes.

Opstarten på Facebook har været igennem målrettede content-annoncering hvor vi i April måned havde følgende tal:

  • 112.889 impressions
  • 55.589 unikke personer (total reach) hvoraf ca. 30.000 var virale.
  • 2.825 unikke personer på Total Engagement (interaktion + klik på posts)
  • 9.703 kliks fordelt på alle opslag

 

Den ugentlige reach i den første uge af maj (sponsor, venner & venners venner) på

  • 15.500 impressions
  • 6.305 unikke personer på Total Engagement (interaktion + klik på posts)
  • 3.800-4.800 video visninger

Derud af blev 3-400 direkte aktiveret og deltog ved selve eventen.

(Ved opstart og eller ændring af konceptet vil målrettet content-annonceringen blive iværksat påny.)

Hvad kan FTC bruges til?

  • Aktivering af lokale krafter
  • Markedsføring af deltagere og sponsorer – tænk på førnævnte rækkevidde
  • Støtte til gode formål
  • Hands-on på brands og produkter
  • God stemning og networking

 

Ideen bag konceptet

En Food Truck har ikke strøm, vand, toilet – den mangler borde, stole, parasoller, øl og vin – altså alt det der kendetegner en cafe / restauration, hvor folk kan sætte sig ned og nyde et koldt glas øl i solen.

For at åbne en cafe / restauration er der behov for et køkken – med smily-ordning og alt det der medfører at drive et køkken

Ved at finde et solbeskinnet hjørne (corner) søge de rette tilladelser hos kommunen og politiet og få godkendelse af beboerforeningen opstille borde, stole og generelt opstille det hele på gaden – kan Food Trucken og opstillingen på hjørnet udgøre en komplet cafe eller restaurant. Deraf navnet: Food Truck Corner. Det har nogle klare fordele og kun meget få ulemper.

Ambitionen er at alle varer skal være økologiske og/el af høj kvalitet. Vi skal ikke lave en simpel fest, men finde, oprette og understøtte den stemning og dialog som folk skaber i området = Food Truck Corner. Situationen skal frembringe nye initiativrige samarbejder hvad end man udvikler sin forretning, et interesseinitiativ eller eller noget tredje som kan løfte det lokale liv.

Netværksøkonomi

Alle som bidrager direkte til eventen og dermed forretning får et honorar, men mest af alt muligheden for at benytte faciliteterne til at netværke og bruge platformen til at komme længere ud (med hver deres interesse-område) Det overordnede formål er at se hvordan vi med en “opretholdelses-økonomi” kan skabe en centrifugalkraft der både binder de enkelte tilstedeværende sammen, hjælper de proaktive kræfter videre og hiver hele situationen op på et højere niveau.
Økonomien i FTC er beskeden men dækker alle de udgifter der måtte være i forbindelse med markedsføring, løn og honorarer. Evt overskud går for nuværende til renovering af den kælder hvor Kontoret på Stefansgade har til huse – med det formål at få flere kreative kræfter ind i fællesskabet.

Fremtiden for Food Truck Corner

Fremtiden kan gå to veje – enten vertikalt eller horisontalt udvikling. Pt. arbejder vi på en række vertikaler, såsom at vi finde samarbejdspartnere og sponsorer der passer til konceptet fx økologiske producenter der gerne vil markedsføre sig over for dén målgruppe vi kan tiltrække i Nørrebro Park kvarteret (Stefansgade, Jægersborggade, Nørrebro Park). Vi har fundet følgende demografisk analyse af Nørrebro Park kvarteret, som godt nok er 4 år gammel, men den tegner et godt billede af området https://issuu.com/henninglarsenarchitects/docs/dagslys_web/49 (side 49-51)

Af horisontale muligheder kigger vi på; enten at skal gøre konceptet mobilt og flytte det rundt til andre HJØRNER i København eller copy paste konceptet og forankre ideer mere permanent i yderområder med interessante demografiske sammensætninger. Udfordringen i at udvide til andre steder ligger primært i at forstå den demografiske sammensætning (vi flytter til) og netop tilbyde dét som kan samle folk.

 

For mere info, markedsføring eller samarbejde
Kontakt Martin på:
21292821
martin@stahlco.dk
www.facebook.com/FoodTruckCornerCopenhagen